آیا برچسب «کنون» بار دیگر گواهینامه سینمای کودک است؟

توسعه فعالیت سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می تواند جان تازه ای به سینمای کودک و نوجوان ببخشد که سال هاست شکوه سابق را ندارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان فیلم و صدای بصری و رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشستی مشترک راه‌های گسترش همکاری‌ها در حوزه سینمای کودک و نوجوان را بررسی کردند. . . محمدمهدی حیدریان در این نشست از کانون خواست تا در عرصه سینمای کودک و نوجوان نقش اول را ایفا کند و به کانون گردهمایی سینماگران تبدیل شود.

مرکز سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 1349 تأسیس شد و فیلمسازان و هنرمندان جوان در آن فیلم هایی برای کودکان فیلمبرداری کردند. در همین سال عباس کیوی رستمی در این مرکز شروع به کار کرد و فیلم «نون و خیابون» را فیلمبرداری کرد. نورالدین زرین کلک، پدر انیمیشن ایران، از بنیانگذاران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. بهرم بایزویی فیلم هایی چون «عمو سیبیلو»، «سفر»، «رگبار» و «گریبه مه» را در مرکز ساخت. امیر ندیری نیز در سال 1352 ساز دخانی را در کانون ساخت. علی اکبر صادقی دو فیلم «گلباران» و «شاه خورشید» را نیز در کانون فیلمبرداری کرد. فیلم های تولید شده در این مرکز در جشنواره های بین المللی ارائه و جوایزی را از آن خود کردند.فیلم «باشو گریبی کوچ» از دیگر فیلم های شاخص کانون بود که در سال 1364 توسط بهرم بیضایی کلید خورد. در واقع زمانی مرکز کارگردانان، فیلمنامه نویسان و فیلمسازانی بود که بعدها به شهرت رسیدند. از سوی دیگر کلاس های آموزشی فیلمسازی نیز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکیل شده است. پس از اولین دوره، فیلم ساخته شده توسط یکی از نوجوانان برنده جایزه اول جشنواره جهانی فیلم 8 میلی متری میلان شد.

متاسفانه شکوفایی فعالیت سینمایی کانون نسبت به دهه 50-40 کاهش یافته است. اگر بخشی از سینمای ایران مدیون سینمای کودک است، چون سینمای ایران با سینمای کودک به دنیا معرفی شد. فیلمسازان مشهور ایرانی مانند عباس کیارستمی کار خود را با فیلم های کودک و نوجوان آغاز کردند. سازماندهی سینمای کودک عزم ملی می خواهد. آثار فیلمسازان بزرگ نشان می دهد که ساختن یک فیلم خوب برای کودکان نیازمند تسلط بر اصول حرفه ای سینمای کودک، شناخت دنیای کودکان و ویژگی های آنهاست. ساخت فیلم و نوشتن کتاب برای کودکان بسیار دشوارتر از بزرگسالان است و باید با اشتیاق بیشتری همراه باشد، زیرا فیلمساز و نویسنده باید وارد دنیایی شود که سال ها از آن دور بوده است.

جشنواره فیلم های کودک و نوجوان با هدف معرفی آثار برتر سینمای کودک و نوجوان، زمینه سازی برای حضور بازیگران سینمای کودک، تبادل نظر در مورد سینمای کودک و نوجوان و رشد و بالندگی تولید و نمایش فیلم سینمای کودک و نوجوان در سال 61 راه اندازی شد و امسال شاهد آن بودیم و سی و یکمین دوره آن شهریورماه در اصفهان برگزار می شود. بنیاد سینمایی فاروبی به عنوان حامی جشنواره فیلم کودک تلاش های زیادی کرده است تا این جشنواره هر چه بیشتر جذاب و با کیفیت باشد. اما نبود سینما برای اکران ویژه فیلم های کودک و نوجوان باعث شده این فیلم ها برای اکران با مشکل مواجه شوند و اکران نشوند.

از سوی دیگر در مقطعی سعی کرد در کنار سایر همایش های سینمای خانه، گروهی مستقل با حضور سینماگران کودک تشکیل دهد. متاسفانه این کار موفقیت آمیز نبود. در حال حاضر سینمای کودک اگر سینمای کودک باشد مدیر و مدیر خاصی ندارد. بچه های امروزی بسیار بصری هستند و به شدت تحت تاثیر فیلم ها و انیمیشن ها هستند زیرا با شخصیت ها همذات پنداری می کنند و از اعمال و گفتار آنها تقلید می کنند. بر این اساس باید به سینمای کودک توجه کرد که تخیل، شادی، سرگرمی و ماجراجویی ارکان آن است. ترویج سینمای کودک نیازمند فیلمسازانی است که با روانشناسی کودک آشنا باشند و مفاهیم انسانی مانند ایثار و عشق را به زبان ساده در قالب جذابیت های دیداری و شنیداری برای کودکان توضیح دهند و بر تخیل خلاق تاکید کنند.

باید دید مشاهدات اخیر مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص سینمای کودک چه نتیجه ای خواهد داشت. فاضل نظری در این جلسه خواستار گسترش همکاری با سازمان سینمایی در زمینه تولید و توسعه و تربیت فیلمسازان جوان شد و سازمان سینمایی را شریک اصلی کانون در این حوزه ها خواند و تاکید کرد که با گسترش این امر با همکاری، برند کانون می تواند به گواهی در عرصه سینمای کودک تبدیل شود. در پایان این جلسه مقرر شد متخصصان سازمان سینمایی و مرکز تفاهم نامه گسترش همکاری را تهیه و به فیمابین ارائه کنند تا در مذاکرات بعدی مورد بحث و بررسی قرار گیرد. باید دید این توافق و همکاری چقدر به ارتقای فعالیت سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کمک می کند.

گزارش: مریم داوری/شبستان

Giovanna Yu

گیک بیکن. ماون قهوه. ارتباط ظریف جذاب. متخصص مواد غذایی به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما