آیا قیمت گذاری مسکن در اقتصاد امروز معنا دارد؟

عنوان 20 – قیمت مسکن نیز مانند سایر کالاهای اقتصاد از این قاعده مستثنی نیست. اما در پاسخ به این سوال که آیا امکان تنظیم قیمت مسکن که یکی از نیازهای اساسی هر انسانی است توسط نهادهای مختلف وجود دارد، ابتدا باید بدانیم چه عواملی بر قیمت مسکن تاثیرگذار است؟

قیمت مسکن از کجا تعیین می شود؟

وقتی صحبت از قیمت می شود، اولین مسئله ای که به ذهن متبادر می شود، تعادل عرضه و تقاضا است که در آن افزایش عرضه (با تقاضای ثابت) منجر به کاهش قیمت ها و افزایش تقاضا (با عرضه ثابت) منجر به افزایش قیمت می شود. اما نکته مهم این است که تقاضا و عرضه هر یک از آنها تحت تأثیر عوامل متعددی است که بر قیمت تعادلی که در بالا ذکر شد تأثیر می گذارد.

حالا بیایید در مورد قیمت مسکن در ایران صحبت کنیم. در یادداشت زیر این عوامل را یکی یکی فهرست می کنیم. اولین موضوعی که بر قیمت مسکن در ایران تأثیر می گذارد، مانند سایر کالاها و خدمات، متاثر از تغییرات عرضه و تقاضا است. جمعیت رو به رشد کشور نیاز به سرپناه دارد، از سوی دیگر سازندگان تمایلی به فروش منازل مسکونی خود ندارند و چرا باید این موضوع را در یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت جستجو کرد: سرمایه گذاری مسکن!

در ایران مسکن یکی از مهم ترین فرصت های سرمایه گذاری محسوب می شود که دلیل افزایش قیمت ها به مرور زمان است که می تواند مردم را به سرمایه گذاری در این محصول ترغیب کند. از سوی دیگر، روند تورمی در ایران در گذشته، مردم را به دنبال سرمایه‌گذاری‌هایی می‌اندازد که ارزش پولشان را در برابر افزایش سطح عمومی قیمت‌ها حفظ کند. دلیل دیگری که مردم به مسکن به عنوان یک سرمایه گذاری نگاه می کنند، ایجاد درآمد ثابت برای آنها از طریق درآمد اجاره است.

از دیگر عوامل موثر بر قیمت مسکن می توان به تغییر نرخ ارز اشاره کرد که عامل اصلی تعیین کننده قیمت مصالح ساختمانی و تجهیزات ساختمانی است.

رشد اقتصادی یا رکود نیز می تواند تاثیر مستقیمی بر قدرت خرید مردم و تقاضای مسکن داشته باشد. سیاست‌های دولت در بخش مسکن مانند تسهیلات مسکن و سیاست‌های تنظیم قیمت نیز می‌تواند بر قیمت فروش هر متر مربع مسکن تأثیر بگذارد. عوامل جغرافیایی، شرایط تامین مالی و نرخ سود تسهیلات بانکی و وام مسکن از دیگر عواملی است که بر قیمت مسکن و در نتیجه قیمت آن تاثیر می گذارد.

می‌خواهیم بدانیم پلتفرم‌های آنلاین چگونه می‌توانند بر قیمت مسکن تأثیر بگذارند. پلتفرم های آنلاین با گرد هم آوردن چندین تامین کننده (از جمله فروشندگان و کارگزاران)، رقابت پذیری را افزایش می دهند و شفافیت بیشتری را به بازار می آورند. از سوی دیگر، دسترسی به این پلتفرم ها به کاربران اجازه می دهد تا با اطلاعات متنوعی که در دست دارند، تجزیه و تحلیل و تصمیم بگیرند. به این ترتیب می توان گفت که پلتفرم های آنلاین یکی از راه های کاهش هزینه ها، شفاف سازی قیمت ها و صرفه جویی در زمان در خرید آپارتمان است.

البته تاثیر تورمی این پلتفرم ها را نمی توان دست کم گرفت! افزایش تقاضا و افزایش مبادله می تواند منجر به افزایش تورم و شکل گیری انتظارات تورمی شود. لازم به ذکر است که سودجویان همواره به دنبال فرصتی برای نشان دادن ارزش بیشتر برای کالای خود هستند که بسترهای آنلاین خرید ملک در صورت عدم کنترل می توانند چنین فرصتی را برای آنها فراهم کنند.

در جمع بندی اینکه وجود بسترهای خرید و فروش مسکن در قیمت گذاری موثر خواهد بود، اما این بدان معنا نیست که بازار مسکن به دست فعالان این حوزه قیمت گذاری می شود، حضور نظارت بر کار این بسترها باعث می شود. ضروری باشد. سازنده است، اما راه حل گرانی مسکن را باید در عوامل بنیادی جستجو کرد.

مجموعه این عوامل می تواند باعث تغییرات مختلفی در قیمت مسکن در ایران شود.

مهسا مشایخی – کاندیدای علوم اقتصادی و مدرس دانشگاه

Heidi Avery

پنکه تی وی جنرال. کارآفرین. پیشگام زامبی مغرور. تحلیلگر. خالق شیطانی متعصب توییتر.

تماس با ما