تحلیل تاثیر فولاد بر قیمت مسکن پنهان کردن عوامل دیگر یا واقعیت؟

فصل 20 – مقدمه:

اخیراً توجه زیادی به افزایش قیمت مسکن به ویژه در شهرهای بزرگ شده است و برخی منابع این افزایش را به قیمت فولاد در بورس نسبت می دهند. در این گزارش سعی شده است با نگاهی علمی و تحلیلی به این سوال پاسخ داده شود.

1. مصرف فولاد در ساخت و ساز:

طبق آمار برای ساخت خانه ای به مساحت 100 مترمربع به حدود 7 تن فولاد در اشکال مختلف نیاز است. با احتساب متوسط ​​قیمت فولاد (کیلوگرم 25 هزار تومان)، هزینه تمام شده فولاد برای این نوع واحد حدود یک میلیون و 750 میلیون تومان است.

2. میانگین قیمت مسکن:

براساس اعلام بانک مرکزی متوسط ​​قیمت فروش هر مترمربع مسکن در شهرهای بزرگ ۷۰ میلیون تومان و هزینه ساخت آن بدون احتساب قیمت زمین حدود ۱۵ میلیون تومان است.

3. تاثیر فولاد بر قیمت عمومی مسکن:

با توجه به اطلاعات فوق بهای تمام شده فولاد تنها حدود 3 درصد قیمت فروش و حدود 10 درصد قیمت ساخت مسکن است. این نشان می دهد که حتی اگر قیمت فولاد به صفر برسد، تاثیر قابل توجهی در کاهش قیمت مسکن نخواهد داشت.

4. نرخ ارز و دلار:

قیمت ها در بورس بر اساس عرضه و تقاضا، میانگین قیمت های اخیر و سطح عرضه تعیین می شوند و ارتباط مستقیمی با نرخ دلار ندارند.

خلاصه:

فولاد اگرچه یکی از عناصر مهم ساخت و ساز است، اما تاثیر مستقیم و قابل توجهی بر قیمت مسکن ندارد. بر اساس تحلیل های انجام شده، تاثیر فولاد بر قیمت مسکن نسبتا کم است و عوامل دیگری مانند افزایش قیمت زمین، هزینه مواد اولیه و سایر عوامل اقتصادی در قیمت مسکن نقش دارند.

Roy Christensen

متخصص اینترنت دانشجو. نینجا فرهنگ پاپ. علاقه مندان پرشور توییتر.

تماس با ما