خدمات جدید بانکی تعاونی ها بانک توسعه تعاون چیست؟

تیتر 20 – این روزها «بانکداری تعاملی» جایگزین بسترهای جدید بانکداری یا به قول بازار «بانکداری الکترونیک» شده است. به عبارت دیگر، اگر اپلیکیشن های تحت وب یا اپلیکیشن های اینترنتی پاسخگوی نیازهای مشتریان بانک مانند پیش پرداخت، انتقال پول، دریافت رمزهای الکترونیکی و غیره بود، اکنون بانکداری تعاملی جایگاه خود را در بانکداری یعنی الکترونیک مشخص می کند.

تاکنون اپلیکیشن های تحت وب با استفاده از فناوری PWA (Progressive Web Application) در قرارداد مشتری با خدمات بانکداری الکترونیک پیوند ایجاد می کنند تا مشتری بتواند به خدمات پایه بانکداری الکترونیک مانند خدمات ذکر شده دسترسی داشته باشد. یک PWA یا به زبان ما “برنامه وب پیشرو” صفحات وب را مانند یک برنامه تلفن همراه بر روی تلفن های همراه بارگیری می کند. در نتیجه بدون نصب اپلیکیشن بر روی تلفن همراه می توان از گزینه های بانکی مانند احراز هویت مشتریان بانک از طریق تشخیص چهره، دریافت رمز اول و پویا و … استفاده کرد. اما در حال حاضر بانکداری تعاملی در پایگاه خدماتی خود، هم نیازهای سنتی را برطرف می کند و هم گام های جدیدی در راستای فناوری های جدید برمی دارد.

آغاز عصر امضای دیجیتال یکی از مهمترین خدمات بانکداری تعاملی «رمزگذاری» در قالب «امضای دیجیتال» است. “سانتاندر بانک”، یک گروه بانکی اسپانیایی که توسط مجله تخصصی بانکی “The Banker” به عنوان “خلاق ترین بانک جهان” شناخته می شود، در توضیح امضای دیجیتال این ویژگی را داده است: “اصالت سند قابل تغییر نیست. ” او انجام می دهد؛ زیرا دارای «گواهی پیشگیری از دستکاری» است و با استفاده از الگوریتم ها رمزگذاری می شود. بانک سانتاندر خاطرنشان می کند که همه امضاهای دیجیتال الکترونیکی در نظر گرفته می شوند، اما همیشه برعکس آن صادق نیست. در نتیجه کلیه امضاهای الکترونیکی در بانکداری آنلاین تضمین کننده امنیت ذکر شده نمی باشد.

این ویژگی نشان می دهد که در قالب بانکداری تعاملی، می توانیم به هر آنچه در مورد بانکداری الکترونیک می دانیم دسترسی داشته باشیم و با امنیت بالاتر از خدمات جدید استفاده کنیم. خدماتی که اکنون برخی از بانک های تخصصی داخلی ارائه می کنند. یکی از این بانک ها که بستری ویژه برای همکاری تعاونی ها محسوب می شود، «توسعه تعاونی ها» است. این بانک در سال 2019 سیستم بانکداری مجازی خود را بر روی پلتفرم PWA معرفی کرد، اما بسیاری از ویژگی‌های قابل شناسایی در قابلیت‌های بانکداری تعاملی را ارائه نکرد. در نهایت واحد فناوری اطلاعات بانک با به روز رسانی های خود از «هفته همکاری» ۱۴۰۲ بهره برد و ویژگی های جدیدی را در کنار امضای دیجیتال معرفی کرد.

پلت فرم امضای دیجیتال را بررسی کنید امضای دیجیتال دری امن را برای امضای چک های الکترونیکی، معاملات و اسناد باز می کند. چندی پیش چک الکترونیکی بانک تعاون (چکاد) در همین بستر به نمایش درآمد. اکنون به لطف امضای دیجیتالی امکان جلوگیری از تغییر چک (دستکاری) وجود دارد. علاوه بر این چک ها به راحتی در سامانه «چک ماهیگیر» ثبت و با سرعت بالا منتقل می شوند.

بانک توسعه تعاون می‌گوید این قابلیت‌ها مانع از معاملات اقتصادی نادرست روی چک‌های کاغذی می‌شود که منجر به «کاهش دعاوی» و «قضاوت» می‌شود. چکاد هم اکنون به بانک توسعه تعاون کمک می کند تا این عملیات را در قالب یک بسته فنی یکپارچه مبتنی بر امضای دیجیتال انجام دهد: درخواست صدور دسته چک، قرعه کشی چک، مشاهده سبد چک، انتقال چک، ابطال چک، خدمات استعلام و وجه نقد. حساب غیر حضوری

خرید و فروش سهام تعاونی چکاد البته تنها سرویس افتتاح شده توسط بانک توسعه تعاون و معاونت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته 1402 نیست. در هفته مذکور تنها 11 نوع خدمت برای جامعه هدف بانک و معاونت تعاون مورد بهره برداری قرار گرفت. خرید اینترنتی از بورس کالا با افتتاح حساب نمایندگی بانک تعاونی در عرض چند دقیقه و از طریق «سامانه قرارداد» این بانک امکان پذیر است. همچنین سامانه انتقال الکترونیکی سهام عضویت در تعاونی ها از طریق بستر بلاک چین قفنوس (سیستم ساعت) گزینه جدیدی است که در هفته تعاون به صورت رسمی به تعاونی ها ارائه شد. اعضای تعاونی ها می توانند سهام خود در تعاونی را به صورت توکن (نوعی دارایی دیجیتال) با امضای دیجیتال خود به دیگران منتقل کنند. این امکان تبدیل و نقدشوندگی سهام تعاونی ها را افزایش می دهد و امکان سرمایه گذاری فوری آنها را فراهم می کند. به طوری که در زمینه همکاری، نوعی تبادل بلاک چین شکل می گیرد.

روشی نوین در نظام بانکی کشور همچنین راه اندازی تعاونی های دانشجویی و دانشجویی، ایجاد پورتال مشترک وزارت تعاون با بانک توسعه تعاون و صندوق سرمایه گذاری ضمانت تعاون به منظور تمرکز کمک های حقوقی و حمایت از تعاونی ها بدون درخواست شخصی. و از طریق سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون کشور، اجرای سامانه نظارت بر تعاونی های ساختمانی (نظارت بر پیشرفت فیزیکی پروژه، درخواست پیش خرید واحد مسکونی، مدیریت واحدهای قابل عرضه و … .)، اجرای دایره المعارف “ویکی تعاونی” (تعاونی اطلاعات اقتصادی و عمومی) در میان سایر خدمات افتتاح شد. به این موارد باید سامانه رتبه بندی تعاونی ها، سامانه مکاتبات و درخواست ها، سامانه یکپارچه اطلاع رسانی تعاونی های کشور، ماژول اطلاعات معاملات ثبت شده در سامانه ستاد به منظور ساماندهی اشتغال و مدیریت هوشمند تعاونی ها را اضافه کرد.

استفاده از فرصت های فوق در خدمات پولی و مالی بانک توسعه تعاون، امکان استقرار اقتصاد تعاونی مبتنی بر زیرساخت الکترونیکی و الگوی بانکداری تعاملی «توسعه تعاون» را فراهم می کند.

به عبارت دیگر، این خدمات «تأمین مالی جمعی» را که فلسفه اصلی تعاونی‌ها است، به حوزه جدیدی می‌آورد که پیش‌تر سیستم بانکی ایران برای تعاونی‌ها متصور نبوده است.

Reece Bryant

ایجاد کننده. شیطون عاشق تلویزیون حل کننده مشکلات مادام العمر نویسنده. تحلیلگر. نینجا فرهنگ پاپ. عاشق اینترنت معتبر. کاوشگر کل کارآفرین لاعلاج

تماس با ما