وام مسکن با پرداخت ماهیانه 20 میلیون تومان!


آفتاب نیوز :

دیروز اعلام شد حداکثر سقف خرید یا ساخت مسکن نوابغ و استعدادهای برتر به منظور حفظ سرمایه علمی کشور به یک میلیارد تومان افزایش یافت.

شرط اخذ این وام، ارائه معرفی نامه از سوی بنیاد ملی نخبگان به ادارات بانک متولی پرداخت این تسهیلات توسط نخبگان و استعدادهای علمی کشوری است که قصد خرید مسکن را دارند. مدت بازپرداخت این وام 20 ساله و سود آن مطابق با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار می باشد.

علاوه بر این که آیا این وام واقعاً متعلق به گروه مورد نظر یعنی نخبگان و استعدادهای برتر علمی خواهد بود یا خیر (به هدف می رسد یا نه؟) که مستلزم تحقیق دقیق در این زمینه، اما تعریف از هر نوع است. خرید رهن یا ساخت مسکن، جدا از وام جاری که هم اکنون در شبکه بانک ها در اختیار سازندگان، خریداران و متقاضیان مسکن قرار می گیرد، اجاره بهای خود را دارد.

بررسی ها نشان می دهد که این وام ویژه گروه های مشمول با سقف یک میلیارد تومان و بدون شرط خرید اوراق مطرح شده است و هم اکنون حداکثر وام خرید مسکن در تهران برای متقاضیان به صورت اسمی 400 میلیون تومان است. میانگین کسر ارزش اوراق قرضه حدود 320 میلیون صوم است.

در واقع این وام عملاً 1/3 برابر وام فعلی در اختیار جامعه خرید مسکن است و این موضوع نه تنها تبعیض آشکار در دسترسی متقاضیان مسکن به تسهیلات خرید مسکن است، بلکه در واقع به معنای طبقه بندی متقاضیان وام است. چیزی که در گذشته سیاست صنعت بانکداری هرگز پاسخ قانع کننده ای به آن نداده و در واقع به این سوال پاسخ نداده است که چرا باید وام مسکن بر اساس حداکثر سقف و سایر شرایط (مثلاً بازپرداخت) طبقه بندی شود. دوره و غیره)؟

این وام برای یک گروه خاص معادل 1/3 مبلغ وام مسکن شبکه بانکی است که در اختیار عموم مردم قرار می گیرد که نوعی تبعیض در حوزه تامین مالی مسکن برای افراد بدون مسکن محسوب می شود. علاوه بر این، در مورد وام مسکن به عنوان ابزار بانکی برای خرید گران‌ترین کالاهای مصرفی خانگی، این وام باید برای همه متقاضیان و افراد بی‌خانمان و هرگونه تفاوت و طبقه‌بندی در نحوه دسترسی به ابزارهای اعتباری یکسان باشد. اجاره.و منجر به تشکیل بازار سیاه خرید و فروش امتیاز اعتباری ویژه با شرایط ویژه می شود.

تفاوت دوم مربوط به مدت بازپرداخت این وام است. در حالی که مدت بازپرداخت وام 400 میلیون تومانی مسکن که با کسر ارزش اوراق در واقع 320 میلیون تومان است، 12 سال است، مدت بازپرداخت وام های ویژه اعلام شده روز گذشته در شبکه بانکی 12 سال است. 20 سال. تمدید مدت پرداخت به کاهش مبلغ ماهیانه شی کمک می کند و آن را مقرون به صرفه می کند.

اما این وام خاص و دو تبعیض نهفته در دل آن پیام خاصی در حوزه تامین مالی مسکن نیز دارد. وقتی وام ویژه با سقف یک میلیارد تومان به صورت واقعی و نه اسمی و بدون پرداخت کارمزد اوراق از سوی متقاضیان برای گروه خاصی تعیین می شود، عملاً تایید می شود که وام موثری برای خرید مسکن در تهران است. حداقل یک میلیارد ابر واقعی است و اسمی نیست!

اما آنچه در حال حاضر به عنوان وام مسکن به متقاضیان انفرادی پرداخت می شود در واقع 320 میلیون تومان (واقعی) و 400 میلیون تومان (اسمی) است. البته می توان گفت در صورت تمایل همسران می توانند به ازای هر نفر 400 میلیون تومان (اسمی) دریافت کنند و امکان دسترسی به وام 160 میلیون تومانی نیز وجود دارد. یعنی 960 میلیون تومان بدهی اسمی دارند. اما مبلغ این وام حدود 20 میلیون تومان است که از عهده بسیاری از افراد بی خانمان که برای دریافت وام اقدام می کنند، نمی باشد.

Serena Wells

معتاد عمومی رسانه های اجتماعی. متعصب افراطی سفر. فریلنسر متعصب وب. مستعد حملات بی تفاوتی. زیاد می افتد

تماس با ما