بسته هایی که سازندگان آینده را تشویق به مطالعه می کند

الهام بهروزی

وجود بنگاه های کوچک و بزرگ صنعت نفت و گاز در جنوب منطقه بوشهر موهبتی برای توسعه و آبادانی این منطقه است. درست است که این صنایع به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی و صنعتی پیامدهای منفی برای طبیعت پاک و زندگی آرام این مکان دارد. با این حال، ما نمی توانیم پیامدهای مثبتی را که برای این سیستم به ارمغان می آورد نادیده بگیریم.

یکی از پیامدهای این تمدن صنعتی در جنوب منطقه، توسعه صنعتی و اقتصادی این منطقه است که در طول سه دهه به دست آمده است. برای رساندن چهار شهرستان جنوبی منطقه بوشهر به سمت توسعه پایدار، بنگاه های مستقر در این منطقه در حیطه مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت همواره سعی در ایجاد طرح ها و زیرساخت ها با تجهیز و توسعه سایر نقاط این منطقه داشته اند. جامعه، تا بتوانند زندگی با کیفیتی را برای ساکنین محلی فراهم کنند و کارگران شرکت های نفت و گاز این منطقه را فراهم کنند.

اگرچه اجرای طرح های غیرتولیدی در مناطق مسکونی و کم برخوردار جنوب منطقه گاه مستلزم زمان است. اما با تلاش شورای راهبردی پتروشیمی منطقه پارس و همچنین اقدامات مستقل برخی از شرکت های پتروشیمی مستقر در عسلویه، پروژه های زیربنایی و توسعه ای در چهار شهرستان جنوبی اجرا شده و یا به زودی اجرا خواهد شد. از جمله کنگان، چم، عسلویه و دیر که نقش عمده ای در ارتقای کیفیت آنها دارد خدمات فرهنگی و آموزشی در این زمینه ارائه می کنند.

آموزش و پرورش یکی از بخش‌هایی است که صنعت پتروشیمی و بنگاه‌های صنعتی در توسعه هر چه بیشتر آن در منطقه جنوب بوشهر، در ساخت مدارس، اجرای طرح‌های آموزشی و پرورشی و هدیه فرهنگی به آن توجه ویژه دارند. بسته به دانش آموزان فقیر روستایی چهار شهرستان جنوب البته این همکاری ها و حمایت ها باید مستمر و پایدار باشد تا کمبود زیرساخت های آموزشی در شهرستان های کنگان، جم، عسلویو و دیر که با کمبود شدید مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی مواجه هستند برطرف شود.

همچنین در کنار تصمیمات و برنامه‌های شورای راهبردی با هدف توسعه در حوزه آموزش و پرورش و ارتقای کیفی فعالیت‌های آموزشی در این منطقه، برخی شرکت‌های نفتی و شیمیایی به‌طور مستقل در حال بررسی موضوع ساخت مدرسه و ارائه بسته فرهنگی و آموزشی هستند. کمک آموزشی و همچنین اجرای طرح های فرهنگی و آموزشی در این چهار شهرستان جنوبی به ویژه در روستاها و مناطق فقیرنشین این منطقه و تلاش می شود در کاهش محرومیت ها و محدودیت ها سهیم باشند.

در همین راستا، پتروشیمی پردیس به عنوان بخشی از تعهد اجتماعی خود به جوامع محلی و اطراف، در سال 1375 اقدام به ساخت و تأسیس مدرسه در روستای سهموی شمال شهرستان عسلوی کرد. ساخت این مدرسه سهم بسزایی در رفع نیاز دانش آموزان مقطع ابتدایی این روستا داشته است و امروز 240 دانش آموز دختر و پسر این روستا را می پذیرد. مساحت این مدرسه شش طبقه 3520 متر مربع است که زیر بنای آموزشی 700 متر مربع، زیر بنای چمن مصنوعی 900 متر مربع و محوطه سازی 2200 متر مربع در این سایت احداث شده است. این مدرسه با نام «پردیس» با اعتبار بیش از 16 میلیارد ریال ساخته شد.

پتروشمی پردیس علاوه بر ساخت این مدرسه، یک مدرسه شش اتاقه نیز در شهر زلزله زده شنبه ساخت. همچنین این شرکت در اجرای طرح های فرهنگی و آموزشی ارتقای سواد در مناطق فقیرنشین حضور فعال دارد. در کنار این اقدامات می تواند بسته های فرهنگی و کمک آموزشی به دانش آموزان مناطق محروم ارائه کند. این پتروشیمی در جدیدترین اقدام 240 بسته آموزشی شامل کوله پشتی و لوازم التحریر را به دانش آموزان مدرسه پردیس روستای سهمو شمالی اهدا کرد. این اقدام در راستای ارتقای کیفیت موسسات آموزشی و رفع نیازهای آموزشی دانش آموزان این روستای فقیرنشین صورت گرفت.

پردیس پتروخیمیا سال گذشته نیز تلاش کرد تا با کمک خانواده های بی بضاعت، وسایل آموزشی و آموزشی لازم را برای فرزندان خود فراهم کند و بسته های آموزشی را در اختیار دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) عسلویو قرار دهد.

این پتروشیمی علاوه بر توجه ویژه به توانمندسازی دانش‌آموزان در تهیه ابزار و تجهیزات آموزشی و توسعه مراکز آموزشی در منطقه، در بخش‌های دیگری از جمله ساخت‌وساز مسکن، محیط‌زیست، بهداشت و درمان، توسعه فعالیت دارد. از فضاهای شهری و سبز، کاوش فضایی و … در حیطه وظایف خود در راستای مسئولیت جمعی در منطقه جنوب منطقه، طرح ها و فعالیت های مختلفی از جمله احداث پارک ساحلی شیرینو، حمایت از جنگل های حرا در منطقه بوشهر (کاشتکاری، آموزش ساکنان محلی برای حفاظت از جنگل ها و فعالیت های تحقیقاتی)، تهیه تجهیزات پزشکی و بسته حمایتی برای مبارزه با کرونا برای بیمارستان های منطقه.

همچنین مشارکت در ساخت 230 ساختمان مسکونی برای متقاضیان کمیته امداد، مشارکت در ساخت دانشکده فنی مهندسی، مشارکت در تامین 18 هزار تن اکسیژن مورد نیاز مراکز درمانی در زمان شیوع ویروس کرونا. مشارکت در تهیه بیش از 10 هزار بسته زندگی روزانه برای نیازمندان، کمک به تیم فوتبال و باشگاه های ورزشی پارس جنوبی، مشارکت در ساخت مدرسه در شهرستان عسلویه و روستای باستانو، مشارکت در ساخت یک مسجد در چند روستای منطقه بوشهر و پرداخت کمک جهیزیه برای جوانان نیازمند عسلوه، بخشی از اقدامات پردیس پتروشیمی در راستای توسعه زیرساخت ها، فرهنگی، آموزشی، رفاهی و اجتماعی این منطقه است.

در مجموع مدیریت پتروشیمی «پردیس» در کنار ارتقای تولید محصولات متنوع و تخصصی با حمایت سایر پتروشیمی های منطقه، همواره کوشیده است تا برای توسعه و رشد هماهنگ جنوب کشور تلاش زیادی انجام دهد. تاجیکستان رضایت استان و جامعه محلی این شرکت به عنوان یکی از اعضای شورای راهبردی پتروشیمی منطقه پارس در کنار اقدامات مستقل خود در حوزه مسئولیت های اجتماعی، با مشارکت سایر شرکت های پتروشیمی که در این زمینه هستند، تلاش کرده است تا مطالبات مردم بومی منطقه را برآورده کند. اعضای این شورا در زمینه های مختلف از آموزش و درمان گرفته تا ورزش و ازدواج جوانان.

Gabriel Osborne

شیطان متعصب توییتر. حشره پرشور اینترنت. مبشر وب. ماون آبجو. پیشگام موسیقی.

تماس با ما