ماجرای انتشار فیلم غیراخلاقی از باغ وحش مشهد


آفتاب نیوز :

در این فیلم که چند روز پیش منتشر شد، فردی پس از ورود به محل نگهداری مار پیتون در سالن خزندگان باغ وحش مشهد، خرگوشی را مقابل این مار چهار و نیم متری پرتاب می کند. بدون ترس. صحنه

اگرچه شکار خرگوش توسط مار یک رفتار طبیعی است، اما نشان دادن این رفتار در ملاء عام و در فضایی که مهمانان آن بیشتر خانواده و کودکان هستند، امری غیراخلاقی است و واکنش های بسیاری را در پی داشته است.

علی کشمیری، فعال حقوق حیوانات به خبرنگار ایسنا گفت: شکار خرگوش توسط مار یک رفتار طبیعی است اما آنچه جای انتقاد دارد وجود چنین مراکزی است. در این فضا انتقاداتی به باغ وحش ها داریم، در بهمن ماه 1400 در باغ وحش شهرداری اراک شیری کارگر 38 ساله را کشت و آب را تکان نداد، هنگام غذا دادن به خرس ها مورد حمله قرار گرفت و کشته شد و اتفاق دیگری افتاد. و هر دو مرکز به کار خود ادامه داد.

کشمیری خاطرنشان کرد: در چنین فضایی که مردم در امنیت نیستند، صحبت از حقوق حیوانات سخت است، زیرا سازمانی که نمی تواند امنیت انسان ها را تامین کند، چگونه می تواند مجوز یک باغ وحش بدهد و ادعا کند که حقوق حیوانات در آنجا رعایت می شود؟

وی افزود: مجوز این مراکز توسط سازمان حفاظت محیط زیست صادر می شود، در سایت سازمان حفاظت محیط زیست راهنمای ایجاد و مدیریت مراکز و نمایشگاه های نگهداری از خزندگان و دوزیستان وجود دارد و اخذ این مجوز نیست. لازم است. یک فرآیند دشوار و پیچیده

این مدافع حقوق حیوانات خاطرنشان کرد: در ماده سوم این راهنما و بند ششم آمده است که غذای لازم برای حیوانات در این مراکز باید کاملاً سالم و با توجه به وضعیت طبیعی هر گونه طبق دستورالعمل سازمان دامپزشکی

کشمیری گفت: در همه باغ وحش ها غذا دادن به حیوانات بر اساس رفتار طبیعی حیوان است و همه جا به همین صورت است اما اتفاقی که در مشهد افتاد این بود که در حضور مردم انجام شد.

در این زمینه دو تخلف از قانون صورت گرفته است

وی افزود: در باغ وحش مشهد شاهد دو تخلف بودیم، یکی غذا دادن به مار در ملاء عام که شاید از نظر قانون غیرقانونی نباشد، اما غیراخلاقی است و خشونت را ترویج می کند، تصور کنید کودکی در آنجا ایستاده و مرگ خرگوش را تماشا می کند. ” با توجه به اینکه تصور کودکان از خرگوش به عنوان حیوان خانگی حیوانی بی گناه و بی آزار است و افراد با این حیوان ارتباط عاطفی برقرار می کنند، بیشتر از کارکنان باغ وحش ذهن افراد و همچنین فردی که وارد اتاق نگهداری مار پیتون شده است را آزار می دهد. وحشی نبود و تخلف دیگری بود.

باغ وحش یک شرکت اقتصادی است

کشمیری با بیان اینکه ما کاملا مخالف وجود باغ وحش فعلی هستیم زیرا باغ وحش یک بنگاه اقتصادی است و کسب درآمد در اولویت است، گفت: ناصرالدین شاه 150 سال پیش اولین باغ وحش را در دوشانتپا ساخت و زمانی بود که مردم این فرصت را داشتند. قبلاً حیوانات را فقط در باغ وحش ها می دیدند، اما اکنون که با پیشرفت تکنولوژی تمام اطلاعات و تصاویر حیوانات به راحتی در دسترس است، چرا اصرار به ساخت باغ وحش و تماشای حیوانات به روش فعلی دارید.

این فعال حقوق حیوانات درباره نحوه تغذیه این خزندگان توضیح داد: مراکز خزندگان خرگوش و موش را از مراکز مجاز خریداری می کنند اما این سوال پیش می آید که طعمه منجمد نمی خورند؟ البته گاهی اوقات در شرایط خاصی از طعمه منجمد یا مرده استفاده می شود اما آنچه رایج است تغذیه طعمه زنده است.

نقد دستورالعمل های جدید برای ارزیابی باغ وحش ها

وی در ادامه با انتقاد از دستورالعمل جدید سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزیابی باغ وحش ها گفت: دستورالعملی که اخیرا توسط سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شده و دوره آموزشی دو روزه آن برای کارشناسان ادارات محیط زیست سراسر کشور در جزیره قشم تهیه شده است. . 29 و 30 مرداد برگزار شد.

کشمیری افزود: در این کتابچه راهنمای ارزیابی باغ وحش ها بر اساس سیستم رتبه بندی است که حدود 15 محور ارزیابی و 70 شاخص برای ارزیابی دارد.

این مدافع حقوق حیوانات گفت: در این 70 شاخص مجموع امتیاز 300 به همراه امتیاز منفی است و اگر باغ وحش ها تخلفات متعددی انجام دهند امتیاز مثبت کاهش می یابد اما این امتیازات منفی بازدارندگی لازم را ندارد. و خیلی موثر نیستند.

وی تصریح کرد: در این راهنما که امیدوار بودیم راهنمای بهتری باشد، کاستی های دیگری نیز وجود دارد که شامل 4 نکته مثبت برای نمایش گونه های خاص است و این شاخص مناسبی برای ارزیابی عملکرد باغ وحش ها نیست، زیرا در واقع باغ وحش ها را تشویق می کند … آوردن حیوانات کمیاب و کمیاب. ماجرای ورود گورخرها به کشور توسط باغ وحش و معدوم سازی آنها نمونه ای از این ماجراست.

کشمیری افزود: یکی دیگر از ایرادات وارده به این بخشنامه این است که بر اساس آن داشتن ریزتراشه برای حیوانات نکته مثبتی است، در صورتی که باید میکروچیپ پستانداران یا زنگ پرندگان الزامی شود و در صورت رعایت نشدن مرکز اشتباه اجازه آن را می دهد. غیر فعال

وی خاطرنشان کرد: در پارک پرندگان که در شمال کشور فعالیت می کند و به هیچ وجه از حلقه برای پرندگان استفاده نمی کنند، در صورت تلف شدن پرنده ای به راحتی می توانند بدون اطلاع پرنده دیگری را از طبیعت صید و جایگزین کنند. بنابراین، داشتن حلقه و ریزتراشه، این باید یک الزام باشد، نه یک گزینه ترجیحی.

وی یادآور شد: هنوز از باغ وحش ها و سیستم کنترل آنها راضی نیستیم زیرا باغ وحش ها هدف دیگری جز کسب درآمد و سرگرمی ندارند و وجود آن ها سازمان حفاظت محیط زیست را بر آن داشته تا به دنبال ایجاد مراکز توانبخشی و درمانی حیوانات وحشی باشد. در هر شهری نباشد این شکاف توسط باغ وحش ها پر می شود، بنابراین ادارات کل محیط زیست همیشه مدیون باغ وحش ها هستند و در چنین شرایطی باغ وحش برنده می شود.

ساخت فیلم کار آتش نشانی بود

جواد رستمی، مدیر باغ وحش مشهد نیز در خصوص تخلفات در پارک خزندگان توضیح داد: حدود دو هفته پیش سازمان حفاظت محیط زیست با من تماس گرفت و گفت که به مناسبت روز آتش نشان، آتش نشانان برای صید مار و مار به باغ وحش مراجعه کردند. … و درخواست کرد که مار در دسترس آنها باشد. وقتی آتش نشان ها رسیدند باید یک مار یا مار کبری به آنها می دادند و سالن تا حدودی بسته بود.

رستمی با بیان اینکه غذا دادن به مار در زمان تعطیلی سالن انجام شد، در خصوص تخلفات قانونی، تصریح کرد: آتش نشانی با یک خرگوش وارد قفس مار پیتون شد و فیلم شکار خرگوش توسط مار نیز منتشر شد. ساخته شده است. و در اینترنت منتشر شده است.این کاملا غیراخلاقی است.

مدیر باغ وحش مشهد گفت: مارها به خرگوش ها غذا می دهند و مارها باید شکار کنند و نظم طبیعی در همه جای دنیا یکسان است اما به طور کلی این امر در بین مردم درست نیست و مجرمان مجازات خواهند شد.

هرچند تا زمان ارسال این گزارش پیگیری های انجام شده با مسئولان محیط زیست خراسان رضوی تکمیل نشده است، اما ایمان محمدی اوبیز کارشناس مسئول اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در این باره گفت: وی در گفتگو با یکی از رسانه های گروهی به این حادثه پرداخته است که این موضوع را بررسی و به مسئول باغ وحش اطلاع دادیم.

وی همچنین گفت: غذای مارهایی که پستانداران را تغذیه می کنند زنده است و کاری خلاف مقررات انجام نشده است، اما چون احساسات مردم را جریحه دار می کند، نباید در حضور مردم انجام شود.

Markus Saunders

درونگرا. نینجا دارای گواهی فرهنگ پاپ. نویسنده. مدافع غذا عاشق موسیقی پرشور.

تماس با ما