عنوان 20- با وجود سابقه طولانی صنعت تایر در ایران، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این محصول به دلیل سوء مدیریت مدیران تصمیم گیری از مشکلات عدیده ای مانند کاهش تولید، نبود لاستیک در سایزهای خاص و گرانی رنج می برند. اما دلیل واقعی نابسامانی های اخیر در بازار تایر چیست و مشکل از کجاست؟
اخیراً محسن صفدری، مدیر کل دفتر صنایع شیمیایی پلیمری وزارت حراست گفت: بر اساس اطلاعات سامانه مجتمع تجارت، بر اساس اعلام خود تولیدکنندگان، میزان محصولات در 5 سال اول ماه های امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 14 درصد کاهش داشته است.
این مقام وزارت امنیت افزود: سال گذشته تولید لاستیک حدود 9 میلیون و 100 هزار حلقه بوده است. اما امسال این مبلغ به 8 میلیون رینگیت رسید. بنابراین در حوزه لاستیک سواری حدود یک میلیون و 100 هزار حلقه کاهش تولید داشتیم.
در عین حال، اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی حاکی از آن است که پیشنهاد ارائه شده به تایرسازان در پنج ماهه نخست امسال بیش از مدت مشابه سال گذشته و میانگین 5 سال گذشته بوده است.
اما برخی از کارشناسان صنعت تایر معتقدند این کاهش تولید نمی تواند دلیل اصلی افزایش 2.5 برابری تایر در قیمت مصوب باشد و عوامل دیگری نیز در کاهش تولید و کیفیت پایین و گرانی موثر بوده است. . این محصول.
سیستم قیمت گذاری تایر ناقص است
مسئول اصلی قیمت گذاری تایر در کشور ستاد تنظیم بازار است. این ستاد اسفندماه سال گذشته پس از گذشت 6 ماه از درخواست اتحادیه تولیدکنندگان مبنی بر افزایش 50 درصدی قیمت، با افزایش 30 درصدی قیمت این محصول موافقت کرد.
بررسی ها نشان می دهد اجرای صحیح قیمت گذاری در نیمه اول سال گذشته خسارت زیادی به شرکت های تایرسازی وارد کرده است. به عنوان مثال در نیمه اول سال گذشته یکی از شرکت های مطرح تولید تایر 180 میلیارد تومان ضرر کرده است. با عنایت به ناکافی بودن افزایش قیمت سال گذشته نسبت به افزایش قیمت تمام شده مواد اولیه و نرخ دستمزد، اتحادیه تولید تایر در ابتدای سال جاری خواستار افزایش 25 درصدی قیمت شد که در تنظیم بازار تصمیمی اتخاذ نشد. مرکز فرماندهی.
این عدم تصمیم گیری باعث ایجاد انتظارات تورمی و انباشت لاستیک در بانک ها یا بنگاه ها شده است. عرضه ناکافی لاستیک در بازار باعث افزایش 250 درصدی قیمت این محصول شده است، یک جفت لاستیک تولید داخل با قیمت مصوب 1.3 میلیون تومان در بازار تقریباً 3.3 دلار به فروش می رسد. میلیون منطقه
برخی فعالان بازار معتقدند در صورت اعمال افزایش قیمت 25 درصدی مجاز تایرسازان، تایر پراید 1.6 میلیون تومان به فروش می رسد.
باید گفت که قیمت گذاری لاستیک در سایزهای مختلف گاهی به دلیل بی اطلاعی مسئولان سازمان حمایتی و ستاد تنظیم بازار صنعت تایر به اشتباه انجام می شود که منجر به نقض تعادل بازار می شود.
به عنوان مثال قیمت اعلام شده در تیرماه سال گذشته به گونه ای بود که صرفه اقتصادی تولید تایرهای سایز کوچکتر نسبت به سایزهای بزرگتر کمتر بود، بنابراین تایرسازان تولید سایزهای کوچکتر مانند سایز پراید را کاهش دادند که باعث افت ناگهانی تایرها شد. افزایش قیمت در این سایز در بازار
به گفته کارشناسان بازار تایر، به دلیل قیمت گذاری نادرست، تولیدکننده که مجبور است لاستیک هایی را با قیمت های مصوب با سایزهایی که در محدوده زیان دهی یا سود کم هستند به فروش برساند، تولید و فروش آنها را کاهش داده و طرح تولید را به سایز پیشرو سوق می دهد. با سود بیشتر
اتخاذ سیاست غلط برای تنظیم بازار لاستیک
معاون بازرگانی و خدمات وزارت صمت در بهمن ماه سال گذشته در راستای مبارزه با تورم بازار تایر که متاثر از اقدامات قبلی این وزارتخانه بود؛ او راه حل جدیدی را در کارخانه آزمایشی قرار داد.
در این راه حل جدید، نمایندگان فروش باید در پلتفرم هایی مانند کاسبینو ثبت می شدند و سازنده نیز موظف بود موجودی نقل و انتقال را در این پلتفرم ها به آنها اعلام کند و فروش روی سکوها باید در سامانه معاملات ثبت می شد. که امکان میانجیگری، میانجیگری و نگهداری کالا. البته این طرح به دلیل مشکلات اداری و قانونی تقریباً اجرایی نشد و حتی پس از گذشت 6 ماه از شروع این طرح می توان ادعا کرد که کمترین موفقیت در کاهش اختلاف قیمت بازار آزاد و مصوب بوده است. به دلیل اجرای این طرح، این محصول به دست نیامد.
از سوی دیگر، به گفته رئیس انجمن تولید تایر ایران، متأسفانه لاستیک به عنوان یک کالای سرمایه ای مورد توجه قرار گرفت. جمال میرزایی در این باره گفت: ببینید مطالبه زیاد است، مطالبه کاذب است. یعنی درخواست های زیادی وجود دارد، خیلی ها برای هر کد ملی یک لاستیک می خواهند، حتی لازم نیست، ما این را در شبکه های معاملاتی خود می بینیم. یعنی تقاضا بر اساس تفاوت قیمت تولید و بازار آزاد است. یعنی صرف نظر از تفاوت بازار، تقاضا بسیار زیاد است که نشان دهنده این است که این محصول به عنوان یک کالای سرمایه ای دیده می شود.
کاهش اثربخشی ابزار واردات برای تنظیم بازار تایر
تعرفه واردات لاستیک سواری 32 درصد و ارز اختصاص یافته 25 درصد ترجیحی است. در این شرایط قیمت لاستیک خارجی تقریبا دو برابر یک خودروی داخلی است و قیمت دو جفت لاستیک خارجی برابر با مجموع درآمد ماهانه حداقل دستمزد کارگران (حدود 8 میلیون تومان) است.
در نتیجه، واردات به ابزار تنظیم بازار تبدیل نخواهد شد. زیرا اکثر مردم توانایی خرید این لاستیک ها را ندارند. آمار گمرک نیز حاکی از کاهش 40 درصدی واردات تایر در 5 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
این شرایط باعث نارضایتی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از شرایط بازار شده است. در حال حاضر با وجود امکان تولید لاستیک کافی و تخصیص ارز به میزان لازم، عوامل مذکور از یک سو باعث کمیاب و گرانی لاستیک شده و از سوی دیگر موجب زیان بنگاه های تولیدی شده است./ مهر.